Ekshumacje i likwidacje

Zawsze narzekamy, że życie jest takie krótkie, a zachowujemy się, jakby nie miało końca – Seneka

EKSHUMACJE

Ekshumacji zwłok można dokonać na prośbę rodziny. Organem decyzyjnym w tej kwestii jest Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny. Pierwszym krokiem w procesie ekshumacji jest zawiadomienie administracji cmentarza, w którego zarządzie jest pochowany. Wnioskujący o ekshumację przedłożyć musi zgodę na ekshumację osób uprawnionych do grobu. Jeżeli zwłoki/szczątki mają być ekshumowane i przeniesione na inny cmentarz konieczne jest uzyskanie zgody zarządu cmentarza do którego będą one ponownie złożone. Po zgłoszeniu ekshumacji administracji cmentarza należy udać się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, który wydaje zgodę na ekshumację. Zgodnie z przepisami ekshumacja zwłok może być przeprowadzona wyłącznie w okresie od 16 października do 15 kwietnia, tylko w godzinach rannych. O innym terminie ekshumacji może zadecydować wyłącznie odpowiedni Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, sprawujący nadzór nad cmentarzem, na którym ma dojść do ekshumacji.
Wniosek o ekshumację może złożyć:

  • małżonek/ka zmarłego,
  • dzieci, wnuki, prawnuki zmarłego,
  • rodzice, dziadkowie, pradziadkowie zmarłego,
  • krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa,
  • powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.

 

Dokumenty do przeprowadzenia ekshumacji:

  • decyzja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego,
  • zaświadczenie zarządcy cmentarza, na którym spoczywają obecne zwłoki (szczątki) o pochodzeniu zwłok (szczątków),
  • zgoda zarządcy cmentarza, na który zwłoki (szczątki) mają zostać przeniesione na ich przyjęcie,
  • zgoda MOPS-u w przypadku zwłok pochowanych przez MOPS,
  • odpis aktu zgonu, karta zgonu,
  • dokument stwierdzający spopielenie zwłok (w przypadku ekshumacji urny)
  • zaświadczenie o przyczynie zgonu (w przypadku , gdy od daty zgonu nie minęły dwa lata)
  • zaświadczenie zakładu potwierdzające posiadanie uprawnień do przewozu zwłok.

Dla rozpoczęcia formalności związanych z ekshumacją należy zgłosić się do biura cmentarza; tam też można zasięgnąć szczegółowych informacji w tym zakresie.

W związku z wykonaną ekshumacją uprawnionej osobie przysługuje rekompensata za utratę prawa do dysponowania miejscem pochówku, zgodnie z aktualnie obowiązującym cennikiem

Materiały do pobrania – Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna we Wrocławiu – Portal Gov.pl (www.gov.pl)

LIKWIDACJE

Zgodnie z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych, grób może być użyty do ponownego chowania, jeśli po upływie 20 lat od zawarcia przez zarząd cmentarza umowy cywilnoprawnej z dysponentem grobu, nie zostanie dokonana kolejna opłata (art. 7 ust. 2 ustawy). Zarząd Cmentarzy Komunalnych we Wrocławiu przypomina o konieczności wnoszenia na bieżąco opłat poprzez ogłoszenia prasowe, naklejanie kartek na grobach, informujących o tym, że okres ważności grobu upłynął lub że grób przeznaczony jest do likwidacji. Informację o dacie ważności grobu można znaleźć w wyszukiwarce grobów na stronie internetowej ZCK. W przypadku niesłusznie umieszczonego na grobie ostrzeżenia, prosimy o kontakt z biurem cmentarza w celu wyjaśnienia zaistniałego nieporozumienia.

Decyzję o likwidacji grobu podejmuje zarząd cmentarza w sytuacji, gdy nikt z kręgu rodziny czy znajomych osób umieszczonych w grobie, mimo przypomnień, nie uiści opłaty prolongującej umowę na kolejny okres użytkowania.

W przypadku podjęcia decyzji o likwidacji usuwane są zewnętrze elementy mogiły takie jak płyty nagrobne, tablice, krzyże. Wnętrze grobu pozostaje nienaruszone. Przyjmuje się, że po okresie 20 lat zawartość grobu ulega całkowitej mineralizacji (rozłożeniu, rozpadowi). Pochówek nowej osoby polega na umieszczeniu jej w grobie bez usuwania szczątków poprzedników (na wniosek osoby dokonującej pochówku).

Back to top